Us presentem el Banc de Recursos Agroecològics de l’Ortiga i la Xamec

 

La llarga trajectòria de Xamec i de  L’Ortigacoop per promoure la transformació agroecològica i assessorant en matèria d’alimentació sostenible en el marc dels menjadors escolars va fer constatar la necessitat de recursos de suport específics per l’espai migdia de les escoles. 

Tot i que al llarg dels últims anys han sorgit múltiples programes de suport a centres escolars que busquen impulsar l’alimentació sana, justa i sostenible en aquest entorn es va detectar per part de les entitats impulsores del projecte que els programes, en general, s’implementen a la franja lectiva i per tant, que hi ha una mancança en quant a la difusió del model a l’estona del menjador i esbarjo corresponents, tant cap a l’alumnat com cap al personal encarregat de l’espai migdia. Precisament en tractar-se d’una estona on l’alimentació té un paper central i amb un ampli ressó pedagògic va sorgir l’impuls per a crear un programa que treballés en aquesta direcció.

Les dues entitats han estat treballant braç a braç amb productors/es, centres educatius, administracions i empreses gestores de menjadors escolars en aquests i altres programes. En les avaluacions realitzades en el marc d’aquests projectes ha aparegut de forma recurrent la necessitat de donar suport al monitoratge que està amb els infants a l’hora de dinar per a formar-se en el marc de l’alimentació sostenible i per a poder acompanyar, explicar i dotar d’arguments i continguts els canvis que es van introduint en els menús escolars.

Alhora, en el marc de les mateixes avaluacions i en la trajectòria descrita, ha sorgit la necessitat de reivindicar l’espai del menjador com un espai pedagògic a revalorar. Dotar de recursos i eines pedagògiques aquesta franja horària respon a una visió integradora de la comunitat educativa on els continguts i els aprenentatges no només es donen a l’aula, i a l’oportunitat que suposa treballar l’alimentació i els seus impactes en aquest sentit.

Finalment, destacar que la voluntat de la proposta que presentem és complementar els programes ja existents i aportar un ventall de recursos que puguin sumar i enriquir les guies pedagògiques ja impulsades des d’aquests espais.

Fruit de tota aquesta feina i amb el suport del programa Enfortim l’ESS de l’Ajuntament de Barcelona neix aquest projecte, pensat per acostar l’agroecologia als menjadors escolars, en concret a les estones de lleure on els infants realitzin activitats lúdiques per a conèixer més aquest model, i que les persones acompanyants els puguin guiar en conèixer més aquest model.

Amb aquest esperit va nèixer el projecte del Banc de Recursos Agroecològic que és una eina que les promotores del projecte posen a disposició de la comunitat, de manera que les entitats compromeses amb el model hi puguin accedir per fer-ne difusió.

La proposta s’estructura amb uns roll-ups per a l’espai migdia, jocs per als moments d’esbarjo i dossiers pedagògics per al monitoratge i resta de comunitat educativa acompanyats d’una formació destinada al personal dels centres educatius. 

Próximament us en desvetllarem més i posarem a disposció de la comunitat els materials relatius al Banc.

Projecte desenvolupat en el marc del programa Enfortim l’ESS amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona

 

amb el suport de

amb el suport de

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.